معرفی واحد پرستار پیگیر Follow-up

کارشناس پیگیر: خانم ریحانه حامد

مدرک تحصیلی: کارشناس پرستاری

واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیمار:

به واحدی مستقر در بیمارستان اطلاق می شود که طبق دستورالعمل اجرایی واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیمار، جهت انجام پیگیری بیمار و ارایه آموزش های خود مدیریتی و بر اساس نیازهای آموزشی و مراقبتی گیرندگان خدمت مطابق با شرح وظایف و اختیارات تعیین شده پرستاران دایر گردیده است.

گیرندگان خدمت: ( بیماران ترخیص شده از بخش های بستری بیمارستان و بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاه های سرپایی و خانواده/ همراهان آنها هستند که جهت دریافت هرگونه خدمات مشاوره ای و آموزشی به این واحد مراجعه می نمایند)

مشمولین دریافت خدمات پیگیری در این واحد، افراد مبتلا به بیماری های مزمن/ صب العلاج شامل: بیماران تحت آمپوتاسیون( قطع عضو)، بیمار مبتلا به سرطان، بیمار مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی، بیمار دچار سکته مغزی، بیمار مبتلا به دیابت، بیمار مبتلا به نارسایی احتقانی قلبی، بیمار دچار سوختگی، بیمار مبتلا به فشارخون، بیمار مبتلا به سکته قلبی، بیمار مبتلا به اختلالات روانپزشکی و بیمار مبتلا به نارسایی مزمن کلیه معرفی شده از بخش های بستری بوده و سایر مراجعین، صرفا جهت دریافت آموزش می توانند به صورت مستقیم به این واحد مراجعه نمایند.

هدف کلی:

 هدف از تاسیس این واحد، ارتقای سطح سلامت، پیشگیری در سطوح مختلف و بهبود رفتارهای مرتبط با سلامت در جهت دستیابی به بالاترین سطح سلامت ممکن و استقلال در خود مراقبتی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان و خانواده آن ها می باشد.

فرایند ارایه خدمت( گام های اجرایی) در واحد

الف- آموزش به بیمار

1- بیمار پس از انجام مراحل ترخیص از بخش بستری و تکمیل آموزش های لازم و تخصصی که از بدو بستری در بخش، توسط پرستارمسؤل و پزشک خود دریافت کرده، توسط سرپرستار مربوطه به واحد، ارجاع داده می شود.

تبصره: ارجاع بیمار به واحد، با استفاده از فرم ارجاع از بخش های بستری، فرم ارجاع پزشک درمانگاه و مراجعه مستقیم می باشد.

2- در فرم ارجاع پزشک باید خلاصه ای از درمان های انجام شده، دستورات پزشک و نیازهای آموزشی بیمار که توسط پزشک شناسایی شده قید گردد.

تبصره: حداقل اطلاعات مندرج در خلاصه پرونده بیمار شامل: شکایت اصلی بیمار، علت پذیرش/ بستری، تشخیص اولیه و نهایی، اقدامات درمانی و اعمال جراحی، نتایج آزمایش ها و پاراکلینیک، فهرستی از خدمات ارائه شده، داروها، سیر بیماری، وضعیت بیمار هنگام ترخیص و توصیه های پس از ترخیص می باشد.

3- اطلاعات بیماران مراجعه کننده به واحد در فرم های مربوطه، بسته به شرایط بیمارستان، در HIS یا به صورت الکترونیکی ثبت می گردد.

4- پرونده آموزشی بیماران مراجعه کننده به واحد به صورت الکترونیک تکمیل می گردد.

تبصره: پرونده بیماران شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی و بالینی، نیاز سنجی آموزشی بیمار، عناوین اصلی آموزش داده شده، ارزشیابی یادگیری، پیگیری بیمار، مواد آموزشی ارائه شده به بیمار و ارجاع بیمار به سایر مراکز( در صورت نیاز) می باشد.

5- برنامه های مدون آموزشی جهت بیماری های شایع منطقه توسط پرستار واحد اجرا می گردد.

تبصره: تعیین اثر بخشی فعالیت های واحد پرستاری آموزش پیگیری بیمار، با مشارکت واحد بهبود کیفیت، واحد آمار و برنامه ریری روابط عمومی بیمارستان انجام می شود.

ب- پیگیری بیماران

- پیگیری تلفنی جهت بررسی و ارزیابی بیمار از نظر اثر بخشی آموزشی های ارائه شده و نیازهای پس از ترخیص

- هماهنگی جهت ارجاع بیماران به مراکز مراقبت در منزل و یا مراقبت طولانی مدت

ج- تواتر پیگیری

تواتر پیگیری بر اساس نوع بیماری طی سه روز بعد از ترخیص شروع و براساس نظر پزشک معالج یا به شرح ذیل تعیین می گردد.

در بیمارانی که در هنگام تکمیل فرم پیگیری، هیچ یک از علائم و هشدارهای اصلی وجود نداشته باشد، پیگیری در ماه اول هر دو هفته و از آن به بعد ماهانه انجام می شود.

تبصره: در صورتی که تواتر پیگیری بیمار توسط پزشک معالج تعیین شده باشد، تواتر و چگونگی پیگیری بر اساس دستور کتبی پزشک صورت می گیرد.  

 

مکان: کلینیک تخصصی مجتمع شهید بهشتی( ره)- امیرالمؤمنین( ع)- طبقه همکف- تلفن: 02538105167

ساعت فعالیت واحد: همه روزه به جزء روزهای تعطیل از ساعت 8 الی 13